Панельна дискусія: «Безбар’єрність у навчанні осіб з ООП у закладах загальної середньої освіти. Проблеми та їх вирішення».
У сучасному світі забезпечення рівного доступу до освіти для всіх є ключовим завданням освітньої системи. Саме цьому було присвячено тематичний захід, що відбувся 22 листопада 2024 року з ініціативи директора ІРЦ Мар’яни Павлюк. Подія об’єднала педагогів закладів освіти. У заході, також, взяла участь начальник відділу освіти, культури, молоді та спорту Рахівської міської ради Наталія Ворохта. Основною метою зустрічі було обговорення шляхів створення безбар’єрного середовища у закладах освіти та розробка практичних рекомендацій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Особлива увага приділялася адаптації навчального простору, матеріалів і підходів до викладання , які б відповідали принципам інклюзії.
Учасники обговорили сучасні виклики, з якими стикаються заклади освіти. Поділилися досвідом впровадження інклюзивних програм, зокрема, про успішні кейси в адаптації навчальних програм і розробці індивідуальних освітніх планів для дітей з ООП.
Безбар’єрність у навчанні осіб з ООП це створення умов, які забезпечують рівний доступ до навчання для всіх учасників освітнього процесу, незалежно від фізичних, психологічних чи соціальних особливостей.
Обговорили основні проблеми:
- Фізичні бар’єри:
- відсутність пандусів;
– невідповідність ширини дверей для інвалідних візків.
2.Інформаційні бар’єри:
-відсутність навчальних матеріалів у форматах, доступних для людей з порушенням зору або слуху;
– недостатність цифрових платформ, адаптованих для осіб з особливими потребами.
3.Соціальні бар’єри:
-стереотипи та упередження щодо дітей з ООП;
-недостатня підготовка педагогів до роботи в інклюзивних класах.
- Організаційні бар’єри:
– відсутність кваліфікованих фахівців (дефектологів)
5.Психологічні бар’єри:
-невпевненість дітей з ООП у власних силах;
– складність адаптації до нового середовища тощо.
Створення безбар’єрного освітнього середовища – це не лише технічне чи матеріальне завдання, а й формування нового суспільного мислення, яке ставить у пріоритет рівність і доступність для усіх.
Результати заходу
Учасники дійшли згоди, що важливим завданням є не лише фізична доступність шкіл, а й зміна підходів до навчання. Кожен учасник мав можливість висвітлити своє бачення проблем у освіті дітей з ООП та поділитися своїм баченням їх вирішення.
Як зазначила Мар’яна Павлюк, «Безбар’єрність у навчанні – це не лише про фізичну доступність, це про зміну суспільного мислення та готовність допомагати. Кожна дитина має право на освіту, і наш обов’язок – забезпечити їй це право».
Захід став важливим кроком до розбудови інклюзивного освітнього простору, що сприятиме рівним можливостям для всіх дітей, незалежно від їхніх особливостей.