Основне завдання психолога полягає у тому, щоб зробити життя дітей та дорослих більш комфортним.
Створюємо емоційне благополуччя дітей
Шановні батьки!
Виростити психічно здорову та емоційно стійку дитину Вам допоможуть наступні рекомендації:
Оточіть дитину атмосферою психологічного комфорту: відмовтесь від непорозумінь та конфліктів, категоричності, підвищених, необґрунтованих та незрозумілих вимог до дитини.
Звільніть дитину від негативних переживань. Навчіться керувати власними діями та висловами.
Збільшіть емоційне спілкування з дитиною: цікавтесь її внутрішнім станом, переживаннями, бажаннями.
Виявляйте любов до дитини обіймами, поглажуваннями, цілунками, ласкавим поглядом та теплим словом.
Вселяйте віру дитини в її сили, можливості.
Схвалюйте найменший успіх дитини, особливо невпевненої та сором’язливої.
Будьте поруч з дитиною в її труднощах і радощах.
Свої зауваження чи побажання висловлюйте тактовно.
Як захистити дитячу психіку під час війни – поради психолога
1. Казка та супергерої.
Пригадайте чи вигадайте казку, де герой проходить випробування на сміливість та можливість витримати щось неприємне. Розповідайте її, коли збираєтесь у сховище, або перебуваєте там. Це допоможе дитині зрозуміти ситуацію, допоможе запустити механізми адаптації.
2. Ігри на позитивну уяву.
У багатьох сховищах холодно або жарко, тісно, темно і лячно. Включіть уяву! Пограйте з дитиною в гру «А зараз вигадаємо щось кольорове, щось дивне, щось з вухами, та інше». Так ми зменшимо вплив страху від замкнутого простору, коли не можеш робити те, що хочеш, що звик робити.
3. Ігри під час вибухів. Коли лунають вибухи дитиною уявляти великі крила Янголів, що боронять наших солдат та допомагають їм нас захищати.
4. Малюнки захисникам. Коли у дитини виникають запитання, чим ми можемо допомогти, – створюйте з малечею малюнки підтримки та сміливо викладайте їх у соціальні мережі. Так дитина побачить і відчує, що вона теж робить щось важливе.
5. Фізичні ігри, дихальні вправи, навчання за планом, вивчення іноземної мови теж допоможуть організму стабілізувати психічну систему після дезорганізації військовим станом.
Емоції у фарбах
Попросіть своїх доньку або сина зобразити будь-яку емоцію кольором. Не тисніть на дітей та дайте повну волю у виборі композиції малюнку або кольору фарб.
Вправа «На що схожий настрій»
Учасники гри почергово говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній сьогоднішній настрій. Почати порівняння краще дорослому: «Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку, а твій?». Вправа проводиться по колу. Дорослий узагальнює – який же сьогодні настрій у всієї групи: смутний, веселий, смішний.
Скринька емоцій
Створіть разом з дитиною своєрідну «скриньку емоцій». Періодично складайте туди усе, що асоціюється у вас особисто зі щастям. Це можуть візуальні, аудіальні, смакові асоціації – будь-які. Обов’язково проговоріть з нею принцип її дії, а після цього – кожну емоцію, яка пов’язана з нею зі щастям.
До прикладу:
Смак: шоколад з горіхами
Нюх: аромат мандаринів
Дотики: обійми мами
Слух: шум дощу
Зір: вогники на гірлянді
«Відгадай емоцію».
Виготуйте картки із зображенням облич із різними почуттями. Найпоширеніші — радість, сум, здивування, страх, посмішка. Обговоріть із дитиною, які емоції на них зображені, за яких обставин вони можуть виникати. Можна розвинути гру і запропонувати дитині різні ситуації, а вона має зобразити емоції, що виникають (наприклад: отримав подарунок, розбив чашку, вдарився тощо).
Гра «Музика та емоції»
Прослухавши музичний уривок, діти описують настрій музики: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена, тепла – холодна.
Погана погода за вікном не дає вийти на вулицю, і ви гадаєте, чим розважити дітей у домашніх умовах? Пропонуємо добірку цікавих ігор для дітей різного віку, які допоможуть зробити дозвілля яскравішим.
344 т.0
Запропоновані розвивальні ігри для дітей вдома – цікаве джерело нових знань і захоплюючий спосіб пізнання навколишнього світу. Не забувайте чергувати творче дозвілля з активними і рухливими іграми. Добірка цікавих розваг стане гарною підмогою в організації домашнього дитячого свята.
Лисиця та курчата
Якщо у вас вдома зібралася компанія дітлахів, запропонуйте їм рухливу гру для дітей «Лисиця та курчата», яка розвиває у малят швидкість реакції, спритність і увагу. З групи дітей вибирається «лисиця», завдання якої полягає в тому, щоб ловити «курчат». Для початку лисиця ховається в «нору», а курчата вибирають собі будиночки – стільці, крісла, дивани, куди вони ховатимуться від лисиці, а потім виходять на прогулянку по заздалегідь обумовленій території. За сигналом дорослого лисиця виходить на полювання і намагається зловити курчат, що розбігаються та ховаються в будиночки. Гра може тривати, поки лисиця не спіймала всіх курчат, або ж перша спіймана дитина міняється ролями з лисицею і гра починається заново.
Велетні та гноми
Ця весела розвага для дружньої компанії малят відноситься до серії активних ігор з дітьми вдома, які вимагають зосередженості та уважності. Дорослий ведучий по черзі називає слова «велетні» і «гноми», постійно прискорюючи темп, а гравці повинні зображати відповідних героїв, стаючи навшпиньки або присідаючи. Якщо гравець помиляється, він вибуває з гри. Ведучий намагається заплутати учасників, для чого може називати слова з різною інтонацією («велетні» – грубо, а «гноми» – тоненьким голосом) і в певний момент говорити навпаки.
Мумія
Хорошою розвагою для компанії дітвори стане весела гра для дітей вдома «Мумія», в якій малечі потрібно перетворити товаришів на мумії. При достатній кількості учасників можна провести гру у вигляді змагання команд. Кожна команда вибирає собі майбутню мумію і за сигналом ведучого починає обмотувати її туалетним папером, намагаючись не відірвати його від рулону. Перемагає команда, що першою завершила перетворення. Як бонус запропонуйте дітям сфотографуватися на пам’ять із мумією.
Плутанина
Ця цікава гра для дітей вдома вимагає від учасників спритності та гнучкості, а від ведучого – кмітливості та уваги. У групі дітей вибирається ведучий, який залишає кімнату. Решта стають у коло, беруться за руки і намагаються якомога сильніше «заплутатися». Можна переступати і пролазити під руками сусідів, головне не розчеплювати рук. Після повернення ведучий намагається розплутати «клубок» дітлахів, якщо йому вдається, вибирається новий ведучий, якщо ні – гра повторюється.
Пошуки скарбів
Більшість дітей молодшої вікової групи любить грати в «хованки», тому для дітей 3 років у якості розваги можна запропонувати гру вдома «Пошуки скарбів». На відміну від традиційних «хованок», шукати дитині доведеться не гравців, а «загублені скарби». Малюк виходить з кімнати, а дорослий ховає заздалегідь обрані «скарби» в доступних місцях. Допомогти дитині впоратися із завданням можна підказками на кшталт «тепло-холодно».
ГОТУЄМОСЬ ДО ДНЯ МАТЕРІ
Продовжуємо творчо і з любов’ю готуватись до Свята Матері. Подарунок для найріднішої у світі людини. Дорогі татусі, дідусі, старші братики й сестрички не забудьте, що 10 травня – День матері. Допоможіть малечі підготувати для матусі подарунок .
А чи знають наші матусі, які вони дорогі для їх діточок? Чи кажуть дітки це своїм любим матусенькам? Про це можна дізнатися, створивши “Квіточку лагідних слів” для любої матусі.Це буде ще один привід почути теплі слова від своїх малюків.
Для “Квітки лагідних слів” нам знадобляться:
*По-перше гарний настрій і бажання!
*Картон, двосторонній кольоровий папір;
*Ножиці, клей, фломастер.
Бажаємо творчих успіхів! Радійте часу проведеному разом!
Вивчення адаптаційної поведінки є однією з областей, яка часто залишається непоміченою у разі високо функціональних дітей з аутизмом. Однак ці поведінки мають величезний вплив на можливість використання навичок у звичайних ситуаціях повсякденного життя, особливо без нашої щоденної присутності. Звичайно, кожна дитина індивідуальна. Часто освоєння цих навичок не можливе до закінчення середньої школи. Проте наші діти можуть стати більш самостійними, якщо ми свідомо будемо працювати над їх навичками в цих областях.
Навчіть дитину прокидатися за будильником.Серед батьків поширено будити дітей в школу. Проте з віком добре б навчити дитину самостійно користуватися будильником. Можливо, вам доведеться експериментувати з вібраційним будильником, музикою і різною шкалою інтенсивності звуку. У випадку дітей яким важко прокидатися, доведеться змусити їх, щоб пройшли через кімнату, щоб вимкнути будильник. Нарешті, ця здатність вимагає того, щоб навчити дитину, як поставити будильник, а в наступній стадії розвитку здатності точної оцінки потрібного часу, який потрібен для ранкових рутин.
Навчіть дитину користуватися годинником,щоб могла завершити завдання у конкретному часовому інтервалі. Корисним може виявитися таймер. Це пристрій, який показує дитині наочно, скільки часу їй ще залишилося. Одним із способів почати навчання цієї здатності є спроба оцінити час на зайняття й порівняти, після його закінчення, скільки дійсно воно зайняло часу. Існують безліч додатків на телефоні з таймером та пристроїв (наприклад timetimer.com). Обирайте зручний для вашої дитини.
Навчіть дитину піклуватися про свою зовнішність(душ або ванну один раз в день, розчісування волосся, дезодорант, чищення зубів). Рутини чинять заспокійливий вплив на наших дітей. Тому допоможіть їм визначити їх повсякденну здорову дозу рутини. Для багатьох дітей легше в довгостроковій перспективі дотримуватися правил, таких, як щоденний душ або ванна, ніж пам’ятати про ці процедури один раз у 2 або 3 дні. Зокрема, необхідно навчити дітей етапів пристойного миття (наприклад, “протерти 4 рази під пахвою мочалкою”). Відсутність гігієни – це проблема, яку суспільство нелегко переносить». (Пітер Герхард)
Навчіть дитину нести відповідальність за свої речі.Почніть з завдань, таких як, пильнування іграшки, яку дитина взяла з дому до друзів або до автомобіля. Привчіть дитину до формальної відповідальності за розташування іграшки по закінченню візиту, як то забрати її в машину і принести із машини до дому. Пізніше привчіть так само до таких речей, як сумка та предмети, необхідні в школі. Потім можна починати вчити дбати про домашню тварину.
Навчіть дитину використовувати візуальні методи запам’ятовування обов’язків. Тримання ліків в конкретному місці, щоб пам’ятала про їх прийняття після сніданку, або написати на картці “сніданок” і покласти в рюкзак, щоб пам’ятала про те, що потрібно поїсти.
Навчіть вашу дитину готувати.Молодші діти можуть навчитися робити бутерброди й невеликі закуски, які не потребують приготування. Пізніше навчіть дитину самостійної процедури відповідно до технології та безпечного використання кухонних приладів.
Навчіть дитину користуватися телефоном. Почніть з вивчення відповіді на дзвінок, приймання повідомлень і передачі їх відповідній особі. Розвивайте навички. Наприклад, здатність подзвонити в магазин або сервісний центр, щоб перевірити, чиє у них в наявності певний предмет, щоб розв’язати проблеми з комп’ютером або зробити замовлення їжі телефоном з доставкою додому та щоб дитина вміла подзвонити до служби порятунку.
Навчіть дитину самостійно пересуватися по місту.Може бути це прогулянки по околицях, катання на велосипеді, використання громадського транспорту або керування автомобілем.
Навчіть дитину брати з собою кілька обов’язкових предметів, коли виходить з дому.Це стосується важливих номерів телефонів, грошей, ключів, GPS-годинника та телефону та інших необхідних речей.
Навчіть дитину піклуватися про безпеку.Подбайте про те, щоб дитина знала, кого можна обійняти та поцілувати, а коли слід зупинятися на рукостисканнях. Навчіть їх, як непомітно носити при собі гроші. Також необхідно знати, що не можна видавати особисту інформацію в інтернеті. Опрацюйте ситуацію коли а вулиці до дитини може звернутися незнайомець, або ситуацію коли незнайомець може піти за дитиною слідом.
Для діей віком 3 роки
Для дітей віком 4 роки
Для дітей віком 5 років
Ігри з крупами (манкою, рисом, квасолею) для розвитку дрібної моторики
Крупи – не лише цінний харчовий продукт в арсеналі хазяєчки. Це ще й хороший ігровий матеріал, який розвиває дрібну моторику і фантазію у дітей від року. Нескладно організувати ігри з гречаної, манної, рисової крупами, сочевицею або квасолею, макаронними виробами. Бажано поступово знайомити дітей з кожним із сипких матеріалів. Вони мають різний колір, форму, ступінь твердості, що забезпечує багатство вражень і відчуттів.
Користь ігор з крупами
Багато батьків з міркувань безпеки не поспішають знайомити однорічних дітей з дрібними предметами. Важливо не ховати їх від малятка, а навчити правильному поводженню. Перші місяці вправ з крупами, так чи інакше, будуть проходити під пильним наглядом дорослих. Мама зможе поспостерігати, як поводиться дитина і запобігти небезпечні ситуації.
Користь дидактичних ігор з крупами доведено психологами, логопедами та іншими дитячими спеціалістами. Заняття стимулюють і розвивають:
дрібну моторику, важливу для малювання і письма;
уяву та увагу;
чуттєве сприйняття;
сенсорне пізнання речовин і предметів;
мовленнєвий розвиток.
На багатьох дітей розвиваючі вправи з крупою в спокійній, довірчій обстановці надають заспокійливий ефект. Практикувати їх можна з дітьми, які навчились сидіти.
Спочатку досить складно зосередити увагу дитини на цьому занятті. Проте з часом дитина навчиться концентруватися і буде грати з крупами все довше.
Підготовка до ігор
Головний атрибут подібних ігор — різноманітні крупи, які можна укомплектувати розділений на сектори пластиковий лоток. Перший час краще займатися з малюком, який сидить у своєму стільчику для годування. Всі необхідні компоненти зручно розмістяться на стільниці, а для локалізації зони прибирання слід постелити на підлогу клейонку або газети.
Для вправ мамі знадобляться:
дрібні іграшки (машинки, фігурки від кіндер-сюрпризів);
іграшкова посуд;
пластиковий совок;
кілька мисок або контейнерів;
ситечко;
шарудять вкладиші від цукерок;
каштани, жолуді або горіхи.
Граємо з малюками 1-2 років
Знайомство з крупою для самих маленьких зазвичай проходить легко, адже більшості дітей подобається все нове. Якщо ж малюк поставився до нового заняття з побоюванням, дорослому також слід включитися в гру, продемонструвавши її можливості. Діти до трьох років навчаються через наслідування близьким людям. Вони бачать, наскільки цікаво перекладати дрібні предмети, і поступово вчаться робити це самостійно.
На перших порах дитині досить перекладати крупу з коробочки в коробочку, намагатися утримати пальчиками зернятка. Поступово завдання ускладнюється, і дитина навчається:
перекладати сипучі в ємності або дитячий посуд з допомогою ложки або гуртки;
брати пінцетом квасоля, макаронні вироби або горох;
кидати крупинки через вузький отвір у банку, слухаючи звуки;
шукати ручками в лотку з сипучими маленький «скарб» (іграшку, цукерку);
шукати в манці більш великі сипучі (макарони, квасоля) просіваючи ситечком;
викладати з крупи кольорові літери, доріжки, орнаменти;
самостійно заривати і відкопувати дрібні іграшки;
сипати дрібну крупу, манку або сіль щіпка;
топтатися ногами по крупі, розсипаної в тазику.
Зайняти дитину на кухні, поки мама готує їжу, дозволить сенсорна коробка. Для її створення потрібен великий контейнер з пластику, який слід заповнити наполовину різними за розміром і кольором крупами. У кришці потрібно зробити два отвори для маленьких ручок, щоб малюк міг перебирати сипучі, але не смітити при цьому.
Граємо з дитиною 2-6 років
Після 2 років малюку сподобається сортувати різну за формою, кольором і розміром крупу. Перед роботою слід змішати кілька видів сипучих матеріалів і приготувати лоток з поділами, щоб малюк зміг розкласти окремо кожен сорт. Можна використовувати пластилін або тісто для ліплення, показавши йому, як у нього вдавлювати крупу і створювати малюнок.
Щоб фантазія дитини проявилася в повній мірі, можна розфарбувати крупи в кольори веселки. Для цього є кілька способів:
обсмажити на сковороді манку, щоб вона поміняла колір;
розвести гуаш у двох столових ложках горілки, насипати 5 столових ложок манки або рису, перемішати і висушити на повітрі;
розкришити крейда і змішати з манною крупою;
розкришити грифель олівця, потерти на папері, насипати зверху манку і змішати;
пофарбувати білу квасоля, макарони, рис або манку харчовими барвниками або розведеною водою гуаші і підсушити в духовці при температурі 150-200 градусів;
великі макарони можна пофарбувати гуашшю.
Ігри з крупами з дитиною 3-6 років стають складніше і цікавіше. У цьому віці він добре розрізняє кольори і форми, може створювати дивовижні композиції з круп і макаронів.
Для загального розвитку можна спробувати замочити і проростити зернові або ж розкласти їх у сірникові коробочки і підписати кожну. Більш складне завдання – малювання та аплікації із сипких матеріалів. Вона вимагає не тільки фантазії, але й посидючості.
Малюнки піском і манкою
Багатьох батьків залучають спеціальні планшети для малювання піском. Щоб зрозуміти, чи подобається подібне заняття дитині і чи варто купувати планшет, можна спробувати малювання манкою. Для першого разу знадобиться яскравий піднос. Мамі слід рівно розподілити манку по поверхні і показати малюкові, як пальчиками можна малювати красиві візерунки.
Існує чимало майстер-класів на тему малювання манкою. Наприклад, можна ускладнювати завдання, використовуючи кольорову манку або рис. Необхідно підготувати просту картину на папері (наприклад, квітка або кораблик). По черзі потрібно промащувати її клеєм і просити малюка сипати крупу на проклеєний ділянку. Важливо відразу струшувати залишки крупи і поступово формувати гарну картинку, яка прикрасить творчий альбом.
Аплікації з макаронів
Різноманітні за формою макаронні вироби – гнізда, черепашки, бантики, зірочки, спагеті, добре підходять для симпатичних дитячих аплікацій. Для роботи з дошкільням мамі слід підготувати:
макаронні вироби різної форми після обробки барвником;
клей рідкий;
щільний картон;
фарби і пензлі;
пластилін.
На аркуші паперу слід олівцем позначити контури аплікації. Нанести по контуру клей і до моменту висихання нанести макаронні вироби. Нехай малюк сам підбирає форму і кольори макаронів. Наприклад, око рибки – темне коліщатко, а луска – хвилясті макарони жовтого або зеленого кольорів. Можна пофантазувати і разом, «заселивши» галявину помаранчевими і червоними зірочками з макаронів, або зробити баранчика пишну шубу з спіралей.
Чарівні торбинки
Квасоля – один з найбільш підходящих матеріалів для різноманітних ігор і аплікацій. Вона має різну форму і колірну палітру, видає цікаві звуки при контакті з пластиком, деревом, водою та іншими матеріалами. Крім того, вона абсолютно нешкідлива для дитини (навіть якщо він випадково проковтне зернятко, природа допоможе впоратися з цим).
Ігри з квасолею або горохом розвивають тактильні відчуття 3-4 річного малюка, вчать рахунку та порівнянні розмірів, форми. Після знайомства з ними можна закріпити отримані враження з допомогою чарівних мішечків. Для цього знадобляться 3 схожих мішечка і однаковий об’єм манки, гречки і квасолі (гороху).
Слід запропонувати малюкові перекласти крупи в мішечки, зав’язати їх стрічками та пересортировать. Далі за відчуттями пальчиків йому потрібно визначити, в якому мішечку яка крупа знаходиться. Не варто прибирати їх далеко після гри. Цілком можливо, що малюкові захочеться чіпати їх знову, стимулюючи розвиток тактильних відчуттів і дрібної моторики за допомогою крупи.
Пальчикові заняття з сипучими матеріалами навряд чи зможуть набриднути дитині, адже їх існує чимала кількість. Головне для батьків – готовність постійно розвивати в дитині творчі здібності. Результатом ранніх вправ стануть висока розумова активність дитини, хороша фантазія і чітка мова.
ІГРИ СВОЇМИ РУКАМИ
Якщо порівняти щасливе майбутнє дітей з особливими освітніми потребами з веселкою, що утворює місток через усе небо, то саме по цьому місточку хочеться піднятися до мрії, допомогти дітям соціалізуватися і успішно адаптуватися в суспільстві. Як не можна роз`єднати веселку, так і не можна уявити ні дня без спілкування з нашими дітьми і їх батьками. Під час карантину наші спеціалісти продовжують працювати з батьками та опікунами дітей шляхом використання дистанційних технологій за допомогою онлайн-ресурсів (мобільних додатків, вайбер-групи, електронної пошти, на сторінці фейсбук). Лише в тісному професійному співробітництві можливе досягнення успіхів у розвитку дитини, гармонізації її особистості.
Отож, наші психологи пропонують батькам разом зі своїми дітьми в домашніх умовах зробити такі розвиваючі ігри. Ми обіцяємо ви отримаєте масу позитивних емоцій, гарний настрій та посмішки найдорожчих вам людей.
На аркуші паперу або картону обводимо різні іграшки, потім знаходимо їм правильне місце.
Групування предметів за формою та кольором.
Викладаєте на одну половинку візерунок ви, на іншу – дитина. Потім можна змінити ролі. Також, як варіант можна приклеїти візерунки, розрізати навпіл яйце. Перемішати всі половинки та потім їх поєднувати.
На сьогодні конструктори LEGO є незамінним матеріалом для занять з дітьми. І така популярність цілком обґрунтована.
LEGO-технологія:
формує вміння розв’язувати проблемні завдання, ставити мету, міркувати про подальшу роботу, розробляти план дій;
розвиває творче мислення;
розвиває мовлення ― діти вчаться детально пояснювати свої дії, пояснювати міркування, надавати чіткі та зрозумілі інструкції, розповідати історії, висловлювати власні думки;
розвиває сенсорне сприйняття, допомагає формувати уявлення про зовнішні властивості предметів: форму, величину, колір, положення у просторі;
розвиває дрібну моторику;
формує цілісну систему уявлень дитини про навколишній світ, збагачує життєвий досвід дитини.
КРАПЛЕТЕРАПІЯ
Чим же корисна краплетерапія?
По-перше, робота з різними кольорами привертає увагу дитини, робить заняття яскравим і цікавим. Малювати потрібно точно й акуратно, тому діти вчаться концентрації уваги та їх рухи стають все більш координованими.
По-друге, каплетерапія дозволяє діткам розвивати дрібну моторику, підготувати ручку дитини до письма. Розвинені пальчики зможуть правильно і зручно тримати ручку і виконувати різні завдання вчителя: малювати прямі ліній при копіюванні геометричних фігур і друкованих літер, вирізати ножицями необхідний контур.
По-третє, заняття краплетерапією можна використовувати в якості арт-терапевтичної техніки. Вони сприяють вираженню дитиною своїх проблем і переживань. Адже дуже часто маленька людина не може визначити словами, що вона зараз відчуває і, як наслідок, не може знайти вихід зі складної ситуації. Дитині набагато легше проявити себе, описати свою проблему будь-яким видом художньої творчості, ніж словами.
По-четверте, краплетерапія – хороший спосіб самовираження і підняття самооцінки творчо обдарованих дітей: зрештою, хто з однокласників зможе похвалитися, що теж вміє малювати піпеткою?По-п’яте, краплетерапія розвиває у дитини творчу уяву.
Для занять краплетерапією необхідний такий набір «інструментів»:
стаканчики з кольоровою водичкою (у воді розведені акварельні фарби різних кольорів – жовтий, зелений, синій, червоний, коричневий, чорний і білий), звичайні скляні піпетки з гумовими наконечниками, дошка для ліплення із пластику білого кольору, губка з поролону (це «шапка-невидимка» для видалення зайвих крапель), листи щільного паперу, серветки для рук.
Основний принцип роботи полягає в наступному: дитина набирає піпеткою кольорову воду і «малює» крапельками на пластиковій дошці або папері.
Завдання краще поступово ускладнювати, так дитина вчиться малювати з крапельок більш хитромудрі фігури. На занятті дитина активно експериментує з водою, папером, кольором, губкою.
На першому занятті дорослий показує дитині, як малювати піпеткою плямки і краплі. Разом з дитиною вони вивчають кольори, форми крапельок і плям, знайомляться з персонажем усіх занять – Клякса.
На другому і наступних заняттях йде повторення того, чому дитина вже навчилась, але з ускладненням. Тепер з крапельок складаємо доріжки, по яких буде гуляти Клякса (її теж малюємо), будиночок, в якому живе Клякса, промальовуємо траву, квіти, погодні умови (сонце з променями, хмари, дощик, грозу).
Поступово дитина вчиться малювати великі і маленькі краплі, переносити краплі на інше місце.
На наступних заняттях крім усього перерахованого вище дитина малює сім’ю Клякси (тут добре обговорити взаємини в сім’ї самої дитини, особливо, якщо в них є проблеми).
Промальовуючи друзів Клякси, дитина експериментує з властивостями кольорів при їх суміщенні (друзі грають в Пірамідку).
Якщо щось не виходить – не біда, адже є чарівна шапка-невидимка, надівши яку герой може зникнути з дошки (вбираємо поролоном краплі).
Результатом роботи за методикою «Краплетерапія» є позитивна динаміка готовності діток до школи. У дітей підвищується самооцінка, вони стають уважнішими, а їх рухи скоординованішими. Крім того, діти вчаться бачити красу в кожній кольоровий краплині.
Чим зайняти дитину з аутизмом вдома
У зв’язку з вимушеним карантином, питання, чим зайняти дитину вдома набуває особливої гостроти. Щоб відволікти дітей від телевізору та гаджетів, пропонуємо корисні ідеї, чим зайнятись вдома.
Не всі полюбляють такі ігри. Але варто спробувати зацікавити дитину, адже основною рисою дітей з РАС є саме те, що вони не грають в такі ігри.
Спробуйте ініціювати рольові ігри, наприклад:
Грати в «школу» або «дитячий садочок» . Батьки можуть виступати учителями, а дитина учнем, а потім мінятись місцями. Це чудово тренує навички комунікації.
Корисно використовувати піктограми для гри, наприклад піктограми www.dyvogra.com
Грати у «песиків», шукаючи заховані предмети, це може бути мячик, книжка, іграшковий ведмедик та інші улюблені іграшки. Або частики конструктора чи пазла. А знайшовши усі – зібрати фігуру чи скласти пазл.
Гра в «шпигуна» або «спецагента». Оберіть та сховайте предмет, добре відомий дитині, опишіть його якомога детальніше та запропонуйте дитині його знайти. Потім поміняйтесь місцями. Якщо для дитини це поки важко, поставте перед нею на столі 2-3 предмети, опишіть один та запропонуйте обрати.
Грати у залізну дорогу чи автостраду. Уявіть, що ви перевізники, наприклад «Нової пошти»)) та перевозите різні вантажі. Можна включити уяву на повну та вивчити заодно, що полюбляють їсти різні тварини, що потрібно для навчання в школі, чим лікарі лікують пацієнтів та багато інших речей.
Грати у «лікарню». Уявити себе лікарями Айболитами та лікувати усіх наявних тварин – іграшкового ведмедика, песика, у якого відірвалось вухо, качечку. Хвороби можна вигадати різні, корисно було б, знаючи, що дитина боїться капати вушка, «програти» цю ситуацію з іграшкою.
Грати в «котика» і «мишку», бігаючи один від одного.
Динамічні ігри.
Танцюйте! Уявіть, що ви готуєтесь до виступу та вчите нові рухи – включіть динамічну музику та показуйте рухи, які дитина повинна повторити за вами. Можете танцювати з різними предметами: з м’ячем, іграшкою, стрічкою. А потім поміняйтесь місцями та повторюйте рухи за дитиною.
«Полоса перешкод» – підготуйте перешкоди, які дитина повинна подолати на шляху до призу. Приз повинен бути досить привабливим, щоб до нього дістатись! А перешкоди безпечнити – подушки, м’які іграшки тощо. Гра спрямована на розвиток координації, а також допоможе дитині відчути своє тіло.
Творчі ігри.
Не забувайте про пальчикові фарби!
Не всі діти з діагнозом аутизм полюбляють бруднити руки, однак варто спробувати. Використання пальчикових фарб допоможе розширити сенсорні відчуття дитини. Пальчиками можна малювати візерунки, клякси, а паралельно вивчати кольори та отримувати нові тактильні відчуття.
Лайфхак: зручно використовувати пальчикові фарби у ванній, тоді їх легко відмити.
Навчання під час карантину.
Звичайно ,одними іграми не варто обмежуватись.
Важливо не розслаблятись та продовжувати навчання під час карантину. Адже дотримання режиму та безперервне навчання є одним з головних “ключів” на шляху до успіху дітей з РАС. Використовуйте кожну можливість, щоб навчити дитину чомусь новому.
Ми рекомендуємо для домашнього навчання дітей з РАС використовувати засоби альтернативної комунікації, насамперед піктограми.
Піктограми допомагають дітям висловлювати свої потреби, пізнавати світ навколо та комунікувати в цілому.
Як ми знаємо, саме комунікація є слабкою рисою дітей з РАС. Тому варто стимулювати та заохочувати її усіма можливими методами.
І піктограми чудово допомагають у цьому процесі.
Для занять з дитиною вдома можна використовувати книги видавництва «ДивоГра».
Їх можна «читати» абсолютно по-різному:
Власне, читати книжку за піктограмами
Складати історії за картинками
Шукати однакову піктограму та персонажа на ілюстрації
Учити з дитиною правила поведінки на прикладі головних героїв
Розгадувати загадки в кінці кожної книжки
Привчати дитину до роботи з книжкою, адже це також діло звички. Діти насправді не часто самостійно проявляють цікавість до книжок.
Ще одним важливим фактором успішного навчання вдома є дотримання режиму.
Карантин не означає, що потрібно відмовлятись від звичного режиму. Регулярні заняття та розпорядок дня не тільки впорядкують день, але і допоможуть дитині з РАС відчувати себе безпечно та знизять рівень тривожності (завдяки передбачуваності подій).
Радимо використовувати візуальні розклади для підтримання режиму дня.
Наприклад розклад, розроблений видавництвом «ДивоГра»
Маленька порада: не застрягайте на одному занятті. Щоб дитині було цікаво та вона не втомлювалась, радимо переключатись від одного виду активності до іншого: від гри в «кішки-мишки» до малювання, від навчання до танців, від танцювання до відпочинку.
Орієнтуйтесь на темп дитини, пропонуйте їй нові ігри та заняття, якщо бачите, що їй стає нудно.
І тоді ви станете чудовим компаньйоном для ігор!
А час карантину пройде швидше та з користю!
Цікаві вправи для розвитку уяви дітей.
Альберт Ейнштейн вважав, що «уява важливіша за знання. Знання обмежені, тоді як уява охоплює весь світ, стимулюючи прогрес, породжуючи еволюцію».
Чому так важливо розвивати уяву дитини? Бо це – фундамент наочно-образного мислення, від якого безпосередньо залежить рівень творчості. А ще дитина з гарною уявою має чудову пам’ять, гнучкий розум, краще фокусується на завданнях і генерує нестандартні ідеї. Ми підготували добірку цікавих ігор та вправ, що прокачають уяву ваших дітей!
Фантастичні гіпотези
Запропонуйте дітям скласти магічне запитання за шаблоном «що було б, якби + іменник + дієслово?» та вигадати відповідь. Наприклад, «що було б, якби море співало/коти літали/квіти говорили?».
Можна полегшити дітям завдання. Для цього батьки або вчителі мають завчасно підготувати 10 карток: 5 – з іменниками (наприклад: лампа, праска, шоколад, телефон, хом’як), а ще 5 – з дієсловами (наприклад: літати, винаходити, мріяти, дружити, танцювати). Діти мають самостійно обрати картки та поєднати їх із запитанням «що було б, якби…?». Ця гра покращує фантазію дітей, оскільки вони вчаться дивитися на звичні речі по-новому.
Вигадати назву та опис
Привчайте дітей бути уважними та спостережливими. Наприклад, можна запропонувати учням вигадати назву для абстрактної картини видатних художників та якомога детальніше описати, що саме на ній зображено. Тренувати уяву допоможе опис будь-яких речей: картин, фотографій, їжі, музики, скульптур і т.д. Ходіть із дітьми в музеї та детально роздивляйтесь експонати, обговорюйте їх. Вивчення будь-якого виду мистецтва може надихнути дітей на нові ідеї.
Тест на уяву
Правила цієї вправи доволі прості. Дітям потрібно обрати будь-який предмет та вигадати якомога більше способів для його практичного використання. Наприклад, як можна використати маленький контейнер з-під іграшки «Кіндер»? Він чудово підійде для зберігання навушників, перстня, пари сережок тощо. Дитяча уява не має меж, тож навіть для себе ви можете зробити відкриття, почувши ідеї вихованців школи.
Буріме
Буріме – класична літературна гра для розвитку уяви та мислення. Дітям потрібно дати готові римовані слова, з якими вони мають скласти невеликий вірш. Наприклад, квіти – діти, гілка – білка, листочок – місточок, співають – грають. Можна подати слова у вигляді готової картки-шаблону, щоб виконання вправи приносило більше задоволення та надихало на творчість.
Асоціації
Запропонуйте дітям записати на аркуші паперу у стовпчик назви 10 будь-яких предметів. Далі діти мають навпроти кожного слова написати те, з чим асоціюються ці речі. Може, годинник нагадує книгу «Аліса в країні див»? Чи м’яч асоціюється із тим, як учень минулого тижня забив гол та врятував команду від поразки? Утім, діти не мають зосереджувати увагу виключно на очевидних паралелях. Розкрити можливості фантазії допоможуть лише нестандартні асоціації, навіть неіснуючі.
Озвучування відео
Перегляньте разом із дітьми короткометражний мультфільм без звуку. Однак перед цим розподіліть між учням ролі та персонажів, яких потрібно озвучувати. Коли дитина побачить на екрані свого героя, вона має одразу ж вигадати репліку. Вправа розвиває винахідливість та вміння швидко думати. Можна ускладнити завдання, закріпивши за одним персонажем кількох учнів: частину реплік вигадує одна дитина, частину – друга. Це буде весело для учасників та спостерігачів гри.
Таємне інтерв’ю
Ця вправа допоможе учням на деякий час стати журналістами, але незвичайними. Потрібно підготувати коробку із назвами предметів (не людей, а саме предметів), у яких необхідно взяти інтерв’ю (іграшковий ведмедик, глобус, піраміда Хеопса, літак, гітара, ноутбук, вікно тощо). Далі двоє дітей сідають навпроти одне одного, журналіст дістає із ящичка назву «респондента», показує всім аркуш. Гра почалася. Журналіст має вигадати дивні запитання, а «предмет» відповідати. Завдання розвиває уяву і навчає дітей моделювати поведінку.
Казки навпаки
Казки для дітей стануть цікавішими, якщо звичний сюжет дещо змінити. Наприклад, усі знають історію Колобка. А що, якщо б бабуся зліпила його не з тіста, а з глини? Мабуть, тоді його прогулянка лісом була б безпечнішою, а звірі вже не здавалися б такими страшними. Може, варто поміняти місцями персонажів у казці «Червона шапочка», де добрі герої стануть злими, а злі – добрими. Що дивнішою буде розповідь, то краще вона розвиватиме уяву та зв’язне мовлення школярів.
Як можнапроводитидозвілля.
Незвичні способималювання
Відбиткипальців
Правила. Підготуй :
шматочки губки;
фарби;
вода;
пензлик;
ручки, олівці або фломастери.
Спочатку нанесемо фарбу на губку пензликом. Тепер притиснемо до губки пальчик. Усе — на папері можна залишати кольоровий відбиток!
Малюнки мильнимибульбашками.
Правила. У мильний розчин (вода, мило, шампунь) додай акварельної фарби або харчового барвника. Колір обирай на власний розсуд.
Візьми соломинку і подуй через неї в мильну воду, створюючи якнайбільше бульбашок.
А тепер – увага! Візьми листочок паперу та легенько приклади його зверху до бульбашок. Дай просохнути. Щоб зробити папір ще яскравішим, прикладай його до бульбашок на воді різних кольорів.
Потім кольоровим фломастером, олівцем або фарбами навести контури.
Дмухавки
Правила. Зробити ляпку. Дмухати на ляпку фарби через соломинку в різних напрямках , в залежності від задуму. Домалювати необхідне пальчиком, пензлем, жмаканим папером.
Ігри з книгами.
Фантазер
Правила. Візьміть якусь дитячу книжку з картинками. Уважно розгляньте картинки разом із малюком і придумайте історію, не пов’язану з тією, про яку написана книга. Кілька разів виконайте це разом, а потім дитина і сама долучиться до вигадування.
Детектив.
Правила. Інший варіант цієї гри, коли мама чи тато, не показуючи дитині картинку, розповідає, що на ній зображено і закриває книжку. А дитина повинна знайти цей малюнок, орієнтуючись за маминим описом. Потім помінятися ролями: описує дитина, шукаєш ти.
Розвиваючі ігри.
Будуємо шалаш.
Будиночки в дитинстві не будували тільки ледачі. Коли почнете споруджувати з дитиною будинок із табуреток, ковдр, подушок і коробок, самі того не помічаючи, повернетеся у дитинство! І обов’язково захочете спорудити свій особистий шалаш для читання і медитації.
Озвучка
Правила. Коли в телевізорі відключається звук, а на мультики, кіно або новини придумується власна озвучка. Дитина услід за дорослими перевтілюється на справжнього артиста!
Вгадай
Зав’яжи малюкові очі шарфиком і давай у руки по черзі різні предмети: м’яку іграшку, м’яч, тарілку, зернятка, книгу тощо. Завдання дитини – вгадати на дотик, що у нього в руках. Ускладнити гру можна, якщо вгадувати речі по запаху або, наприклад, за смаком.
Тіні.
Загадково і заманливо показувати театр тіней на стінці при запаленій свічці. Тут включається фантазія і творчість. Але не варто обмежуватися лише літаючими пташками або гавкаючими собаками із рук. Виріж разом із дитиною з паперу силуети героїв відомих казок, розіграйте їх за ролями.
Посадитиівироститирослину.
Привчати дитину нести відповідальність і не забувати про догляд.
Проста наука.
Міні-вулкан в домашніхумовах.
Що вам потрібно:
cкляна баночка з кришкою, що закручується;
рослинна олія;
куркума;
глечик або прозора ємність.
Змішайте олію з куркумою – олія має змінити колір на жовтий. Тепер залийте олію в баночку по вінця, щоб у баночці не лишилося повітря. Проколіть у кришці дірку й опустіть баночку у воду. Олія легша від води і відразу почне підніматися з баночки нагору, а вода заповнюватиме баночку. У вас запрацює справжнісінький вулкан! Якщо додасте декілька камінців на дно посудини – матимете підводний вулкан.
Танецьяйця
Як змусити яйце танцювати? Проведіть цей експеримент – і усе побачите самі!
Що вам потрібно:
Яйце (звичайне куряче яйце, не бите, з рівною поверхнею, класичної овальної форми).
Круглий піднос із рівним дном.
Покладіть яйце на піднос і намагайтеся плавно робити кругові рухи підносом, щоразу швидше і швидше, тримаючи його горизонтально. Яйце на підносі також почне обертатися. У міру прискорення обертання яйце «підніметься» і стане обертатися на одному з кінців: тупому або гострому, зайнявши, звичайно, вертикальне положення.
Що відбувається? Відцентрова сила утримує яйце, подібно до того як розкручена дзига стоїть на площині, а нерозкручена лежить на боці.
Звичайно, цей експеримент потребує певного досвіду і вправності. Ні з першого, ні з другого і навіть із третього разу у вас, більш за все, нічого не вийде. Але варто тренуватися.
Секретненевидимечорнило
Створення невидимого чорнила – дуже захопливий процес! Ви можете вдати секретного агента, бо маєте свої секретні коди і повідомлення, приховані від інших. Усе, що вам необхідно, – це деякі предмети домашнього вжитку і таємна сила лимонного соку.
Що вам потрібно:
Половина лимона;
Вода;
Ложка;
Миска;
Ватна паличка;
Білий папір;
Лампа.
Вичавіть трохи лимонного соку в миску і додайте декілька крапель води. Змішайте воду і лимонний сік ложкою.Умочіть ватяну паличку в суміш і напишіть повідомлення на білому папері. Зачекайте, доки сік висохне і стане повністю непомітним.
Коли ви будете готові прочитати ваше секретне повідомлення, або показати його комусь, нагрійте папір, тримаючи його поруч із лампочкою.
Що відбувається? Лимонний сік – це органічна речовина, яка окислюється і при нагріванні стає коричневою. Розведений у воді лимонний сік дуже важко помітити. Коли ви застосуєте його на папері, ніхто не знатиме про його наявність доти, поки папір не буде нагрітий і ваше секретне повідомлення не відкриється. Інші речовини, які «працюють» так само, – апельсиновий сік, мед, молоко, цибулевий сік, оцет і вино.
Вироби своїми руками.
Саморобний блокнот.
Створіть яскравий особистий блокнот для дитини, де можна записувати її графік зайнятості на день або тиждень. Оформіть і прикрасьте разом новий блокнот; внесіть перші завдання для дитини. З таким підходом навіть завдання «прибрати у кімнаті» буде виконуватися з великим бажанням.
Колажбажань.
Прикрашаємо стіну і вчимо дитину йти до своїх цілей і бажань. Візуалізуємо її мрії і заодно креативно проводимо час, шукаючи необхідний матеріал та вирізаючи потрібні форми.
Іграшкизяєчнихлотків
Що можна зробити з картонних лотків для яєць – та що завгодно! Наприклад, транспортні засоби для любителів машин: вантажівка, мотоцикл, вертоліт, корабель, екскаватор.
Скріплюємо клеєм, зубочистками, скотчем. Розфарбовуємо – і нова іграшка готова!
Весело і з користю проводьте час із дітьми та будьте здорові!
Головоломки з сірників для розвитку логіки та креативного мислення
Цікаві завдання, які вподобають школярі будь-якого віку.
Головоломки з сірниками – це відмінний спосіб невимушеного розвитку кмітливості, уваги та конструкторських навичок як у дошкільнят, так і у старшокласників! До того ж це прекрасна розвага!
Такого типу завдання вже давно використовуються для розвитку логічного та креативного мислення. Популярність подібних вправ обумовлена зручністю використання і доступністю матеріалу, з якого складаються цікаві геометричні та арифметичні фігури.
Ключові правила розв’язання сірникових головоломок
Сенс будь-якої головоломки такого типу полягає у тому, що для її вирішення необхідно перекласти один або декілька сірників таким чином, щоб виконати певну умову. Причому, рішення такого завдання, як правило, потребує нестандартного підходу.
При розв’язанні головоломок враховуйте наступні особливості:
Для розв’язання головоломки, як правило, потрібно знайти нетипове рішення. Слід враховувати, що сірники можуть накладатися одне на одне, переміщуватись у будь-якому напрямку чи перевертатися (якщо виключення цих дій тільки-но не вказане в умові виконання завдання!).
Для розв’язання завдання необхідно розглядати умову дещо ширше за звичайні. Наприклад, для виконання умови щодо побудови певної кількості геометричних фігур шляхом перекладання декількох сірників, потрібно враховувати, що декілька маленьких фігур можуть утворювати подібну їм велику фігуру.
Для вирішення завдань такого типу потрібна неабияка зосередженість, тож відповідь потрібно шукати, послідовно і не поспішаючи перебираючи можливі варіанти.
Завдання з утворенням різноманітних фігур з сірників
1. Переклавши усього 2 сірники, побудуйте хатинку в дзеркальному зображенні до оригіналу.
Відповідь:
2. Перекладіть 3 сірники так, щоб з початкової конструкції утворилося 3 квадрати
Відповідь:
3. Приберіть 8 сірників таким чином, щоб залишилося всього 2 квадрата.
Відповідь:
4. Перекладіть 3 сірники таким чином, щоб рибка попливла у зворотній бік.
Відповідь:
5. Покладіть сірники таким чином, щоб кожен з 6 сірників торкався інших 5.
Відповідь:
6. Перекладіть усього 2 сірники таким чином, щоб з 4 утворилося 7 квадратів
Відповідь:
7. Із сірників складена фігура схематичної ялинки. Перемістіть 3 сірники таким чином, щоб із 3 трикутників утворилося 4.
Відповідь:
Завдання з утворенням цифр і чисел з сірників
1. До трьох додайте ще 2 сірники таким чином, щоб утворилося вісім
Відповідь:
2. Відомо, що довжина кожного сірника 4,5 см. Складіть з 13 сірників 1 метр.
Відповідь:
3. Рівняння 3 х 3 + 1 = 9 невірне. Перенесіть всього 1 сірник таким чином, щоб рівняння стало вірним.
Відповідь:
Сірники, звісно, не іграшки, але не тоді, коли йдеться про захопливі творчі завдання! Виконання подібних вправ під час уроків дозволить учням переключити увагу, сконцентруватися та відчути радість маленької особистої перемоги.
Закарпатська обл., Рахівський р-н, м. Рахів, вул. Миру, 16 А
Години
Понеділок—П’ятниця: 8:00–16:00
Субота – Неділя: Вихідні дні
Про цей сайт
На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585»